iLovePalestine.com

07 April 2011

we get what we give

Assalamualaikum,

kakak saya ada bagitau pentingnya doa orang lain tuk kita, saya sedikit terkejut. selama ni saya hanya pentingkan diri. tau takk? walaupun saudara kita hanya menjawab "InsyaAllah, amin", tu pun dah cukup.

"awak, tolong doakan saya leh masuk universiti."
( desok-desok >.<" hehe contoh)

ayat ni dah makin kerap diguna, dulu saya bagitau kat kawan yang rapat saje. hee~

awak tuu yang bijak tuu, kalau saya cakap awak lulus exam sebab orang ramai doakan tuk awak. tak mustahil kan? kemungkinan bukan doa kita yang makbul, sebenarnya doa orang lain yang memakbulkan doa kita. so, jangan riya'!

Sesungguhnya,
ALLAH itu memberikan rezeki dan pertolongan,
kepada sesiapa yang DIA mahu.

Asy-Syaikh Muhammad bin Sholih Al-Utsaimin menjelaskan, bahwa, jika seorang hamba mendoakan saudaranya dengan tanpa sepengetahuan dan kehadiran saudaranya itu dihadapannya. Maka malaikat berkata, “Amin” (Ya Allah , kabulkanlah). Dan bagimu juga (mendapatkan balasan) yang serupa. Maka malaikat akan mengaminkan atas doamu jika engkau mendoakan bagi saudaramu tanpa sepengetahuan dan kehadirannya.’

what we give is what we get!
jadi, jangan segan silu mendoakan untuk kebaikan saudara seIslam kita yang lain. jangan pentingkan diri sendiri saje. doakan tuk saya jugak boleh? hehe :p

No comments: