iLovePalestine.com

10 July 2016

meragui hukum إن sebagai taukid??

Assalamualaikum,

Terngiang perbualan bersama salah seorang guru aka pensyarah yang sangat saya hormati di Jordan. Semoga Allah terusan campakkan rahmat dan keberkatan kepadanya.

"Ada orang yang tinggi sastera tetapi cuba untuk membuat teori sendiri menggunakan akal."

"Maksud ustaz?"

"Ini buku yang ditulis oleh salah seorang pensyarah tentang Menolak hukum إنَّ sebagai adat pentaukid (huruf yang meyakinkan ayat tersebut). Ini kerja gila. Sedangkan para sahabat sendiri tidak mentakwilkan sebegini, inikan kita yang banyak kekurangan ilmu. Para ahli bahasa berbincang dan bersepakat untuk menetapkan sesuatu qawaid. Tapi orang begini?"

"Kenapa begitu?" Suara sedikit nyaring tanda ragu. Pensyarah itu salah seorang pengajar saya, sukar untuk percaya kata orang bulat-bulat.

"Apabila ada yang menolak hukum إنَّ sebagai adat pentaukid ibarat dia telah meragui segala kalam Allah di dalam al-Quran. Hakikatnya segala qawaid lughoh sekarang asalnya daripada al-Quran. Pernah dengar Taha Hussein?"

"Pernah. Ahli saster yang terkenal di bumi Mesir."

"Seorang sasterawan Islam yang sangat berfikiran kritis tetapi malangnya dia hanya menggunakan akal dalam mentafsir al-Quran. Sehingga akhirnya dia mengatakan al-Quran itu bukan kalam Allah, tetapi kalam makhluk. Rujuk Surah Az-zariyat, ayat 22"

Allahu.. sayang sekali bilamana ilmuwan Islam yang berpotensi besar dalam menegakkan Islam mendahulukan akalnya dahulu sebelum alquran dan hadis. Sedangkan akal kita jika tidak dipandukan dengan baik, sesat!

No comments: