iLovePalestine.com

10 July 2016

reflect lembaga budi

Assalamualaikum

Selepas berkurun tak update, ayat intro selalunya memang macam tu kan hehe.

Tadi malam balik-balik dari kenduri kawan maahadian, saya tersengih sorang2. Apatah lagi bila mendengar cerita2 dari kawan2 yang satu batch. Biasalah, update2 cerita kawan2 sesekolah. Saya banyak diam.

Banyaknya saya lebih suka back up yang negatif tu kepada positif. Kawan-kawan banyak tak setuju dengan saya. Tapi takpe, ada hikmah saya demam semalam tu.. Allah tak bagi saya banyak cakap.

Kemudian saya termenung dan teringatkan kata2 buya hamka dari lembaga budi. Benarlah katanya orang yang berjiwa besar itu adalah orang yang semakin diuji semakin rendah diri. Orang yang berjiwa besar itu paling mudah memaafkan orang, paling adil. Common sense tinggi.

Saya cuma fikir begini saja, fitrah seorang manusia takkan lari dari melakukan khilaf. Dan untuk menilai dia pada hari ini dengan kesalahan2nya yang lalu adalah tidak adil. Sedangkan Allah yang maha perkasa it u juga maha penerima taubat

No comments: